Gezin
De kinderen van onze chauffeurs kunnen ook niet naar school, echter de vaders en moeders die achter het stuur zitten kunnen niet naar huis. Als een chauffeur verkouden is of zich niet goed voelt, dan kan hij of zij niet naar huis, ze moeten door, want ze zijn van cruciaal belang voor onze ziekenhuizen, supermarkten enz. Op de kantoren wordt gelijk gezegd, blijf maar thuis, dat is voor een vrachtwagenchauffeur bijna onmogelijk.
Het gezin van de chauffeur staat er alleen voor. Ook chauffeurs die vrijgezel zijn en s` avonds thuiskomen en naar de supermarkt willen, treffen lege schappen, want de hamsteraars hebben alles leeggeroofd.
Behandeling bij laad en losadressen
De behandeling van de vrachtwagenchauffeurs bij de meeste klanten is ronduit schandalig te noemen. Men mag geen gebruik maken van de toiletten, kunnen geen kop koffie krijgen, want er wordt gesteld dat als de chauffeur op de knop drukt bij de automaat hij of zij het coronavirus op de knop achterlaat. Hij of zij mogen niet op het laadperron komen, ze kunnen niet zien of de lading klopt, maar men wil wel dat de chauffeur ervoor tekent. Ze kunnen te weinig laden of de lading is beschadigd, de chauffeur kan het niet controleren. Door deze handelswijze zijn er al stevige woordenwisselingen ontstaan. Zeker Eigen Rijders die zelf financieel verantwoordelijk zijn, kunnen dit niet accepteren. Eigen Rijders hebben al gedreigd met, los alles maar weer en we komen nooit meer terug. Als de lading fout is dan zijn ze failliet. Chauffeurs spreken op laad en losadressen vele mensen per dag, dat kan niet anders, ze lopen dus een groot risico. Als ze uiteindelijk bij een benzinepomp naar het toilet kunnen, dan lopen zij ook een groot risico want iedereen gaat naar deze toiletten. Bij een bedrijf kun je nog instellen dat een toilet verschillende keren per dag schoon gemaakt wordt. Het risico is dan kleiner. Er zijn al bedrijven die vragen om een medische verklaring of de temperatuur opmeten van de chauffeur, met welk recht vragen wij ons af.
Premier Rutte
Premier Rutte heeft gevraagd of wij voor elkaar klaar willen staan, echter dit geld niet voor de vrachtwagenchauffeur. Zij worden geweerd of zij allemaal melaats zijn, of al corona hebben. Ze zijn voor deze bedrijven van levensbelang, maar de chauffeur voelt zich zwaar onder gewaardeerd en dit is beslist niet wat Premier Rutte gevraagd heeft.
Zo kunnen wij niet door gaan, chauffeurs zeggen nu ook van, wij gaan ons maar ziek melden, kom de goederen maar halen met de hondenkar. Laat de pers en de politiek deze cruciale beroepsgroep in deze barre tijden, de aandacht geven die het verdient. De mentaliteit moet om, want anders stoppen zij er mee.
Klaas de Waardt
Voorzitter VERN
0180-646464
06-53659956