Corona en duurzame innovaties

Voor dat ik in ga op nieuwe duurzame innovaties wil ik reageren op de ellende van de Corona crises, waar wij al ruim 8 maanden inzitten. Zelf ben ik net uit het ziekenhuis waar ik een kleine operatie heb onder gaan, die al drie maanden uit gesteld was. 

De reguliere zorg heeft grotendeels stil gelegen op spoedseisende hulp na. Vanwege verbetering van mijn algemene gezondheid moest ik veel gaan lopen in het ziekenhuis en kwam ik langs de hermetisch afgesloten Corona afdeling. Het verdriet dat ik daar zag valt met geen pen te beschrijven.

Ook de verpleegkundigen lopen op hun laatste benen na 8 maanden, maar ze blijven uiterst vriendelijk en behulpzaam, alle lof. Vanuit het ziekenhuis heb ik een persbericht ondertekend op initiatief van de Bovag om te vragen dat chauffeurs die toch ook onmisbaar zijn in deze tijd, toch in de avonduren bij de benzinepompen terecht kunnen om toch nog iets warms te kunnen eten. Wegrestaurants dicht en terecht, maar na een dag hard werken toch nog iets warms te kunnen eten, vinden wij niet meer dan normaal.

Elektrische auto’s
Ondanks het pushen van de overheden in Europa, blijkt het toch grotendeels een bijna onhaalbare kaart te zijn. In Duitsland wordt de stoom gerantsoeneerd bij voor de thuis laadtijd. Het kan ook niet anders, de stroomnetten kunnen het ook lang niet aan. Dit is alleen noch maar voor de personenwagens, laat staan als er de bestelbussen en  vrachtwagens gaan bij komen, totaal onmogelijk. In Nederland kan het al helemaal niet, want men wil alle huizen van het gas af en via warmtepompen die dag en nacht staan te draaien (veel stroom gebruik), volledig gaan koken op elektrisch, alle verlichting natuurlijk en als klap op de vuurpijl moeten wij ook nog onze 8.9 miljoen auto`s, 934.000 bestelbussen en 140.000 vrachtwagens gaan opladen, de elektrisch kabels klappen de grond uit, dat gaat nooit, zelfs ik zie dat, en ik ben geen ingenieur. Het is duidelijk dat stroom rantsoenering ook bij ons zal plaats vinden. De kosten om ons netwerk te vernieuwen bedragen ongeveer 650 miljard. Er zijn 1.7 miljoen laadpalen nodig, tevens moeten alle voertuigen uiteindelijk vernietigd worden, 10 miljoen stuks. Ook alle motoren in rondvaartboten, jachten binnenschepen, moeten allemaal vervangen worden.  Wie gaat dit allemaal betalen, nu al is 68% netwerkkosten en belasting van de overheid op stroom.

Nieuwe accu’s
Er is een nieuwe super accu uitgevonden in Amerika die men kan opladen in 10 minuten en die een levensduur heeft van 3.2 miljoen kilometer. Dit wordt bereikt door dat de accu erg heet wordt en daar door de stroom snel op slaat. De kosten van deze accu zijn ongeveer 3.000 euro. Alle laadstations moeten hierop wel aangepast worden om een dergelijke hoeveelheid stroom in een accu te kunnen laden. We kenden deze technologie al, want het is gebaseerd op nano technologie en dit kan nog jaren duren voor deze volledig beschikbaar is. Voor vrachtwagens en bestelbussen is er nog niets getest voor zover wij weten.

Nu kost een elektrische vrachtwagen nog 330.00 euro. De betrouwbaarheid is ook nog niet bewezen, de eerste elektrische stadsbussen hebben enorm veel storingen. Wij zijn er nog huiverig van.

Luchttechnologie
VERN heeft zich sterk gemaakt voor een nieuwe technologie die gebaseerd is op lucht. Na een 8.5 jaar durend onderzoek, gesteund door Renault hebben Franse ingenieurs een systeem uitgevonden dat eigenlijk zeer verbijsterend is. Ze hebben 8 wereldpatenten, er is in het onderzoek ongeveer 30 miljoen geïnvesteerd. Ze hebben een Duitse TUV goedkeuring en zijn lid van UN Smart City’s. 

Waar is het op gebaseerd? Men haalt de kop van de motor, diesel of benzine maakt niet uit, plaatst daar een nieuwe kop op zonder inlaatkleppen. De radiateur, brandstof en waterpomp en brandstoftanks gaan er vanaf met nog meer kleinere onderdelen. We plaatsen luchtflessen terug met een druk van 600 bar. Deze luchtflessen zijn van een composiet die veel sterker en lichter is dan staal. In duikflessen zit bijvoorbeeld 300 bar. Bij testen van TUV kregen ze de flessen niet kapot een als er een kapot gaat, dan loopt hij leeg als een ballon zonder ontploffing of brandgevaar. Er rijden nu bestelbussen rond met meer dan 65.000 km op de teller zonder problemen. Op Schiphol rijd een luchtdruk auto al 4.5 jaar rond, zonder problemen. Het rendement van deze luchtmotoren is veel hoger dan van diesel of benzine, want die is 65%, bij lucht is dit 85%. Dit komt door veel minder bewegende delen en men hoeft geen hitte te ontwikkelen in de motorkop om de brandstof tot explosie te brengen.  Je blijft gewoon je eigen motor behouden zonder dat deze gesloopt hoeft te worden vanwege het milieu. Oude vrachtwagens en auto`s, ook al zijn zij 15 jaar oud, behoren gelijk tot de hoogste milieu klassen en mogen iedere milieuzone inrijden, ze zijn volledig emissievrij, lucht vervuild niet. 

De grote vraag is altijd, hoever kan ik er meer rijden en wat kost het. Bestelbussen en auto`s kunnen per direct 680 km rijden, plaatst men er nog een luchtfles bij dan gaat men over de duizend kilometer. Voor vrachtwagens geld, in welk werk is men bezig, je plaatst er gewoon zoveel luchtflessen bij als men nodig heeft en je behoud je aantal pk`s. Voor een personenauto geld een indicatieprijs van 3.000 euro, een bestelbus 5.000 euro en een vrachtwagen ongeveer 7.000 euro. 

Heel belangrijk, waar kan ik tanken, we hebben toegezegd gekregen dat wij kunnen tanken in Nederland op 654 plaatsen, België op 450 plaatsen en Frankrijk op 2.430 plaatsen. Ook grote supermarktketens hebben toegezegd lucht tankinstallaties te willen plaatsen. Bosch Carservices (374 vestigingen) willen de bestelbussen en de personenauto`s inbouwen. Voor vrachtwagens zijn we nog bezig. 

Er is ook kritiek op ons want professoren die ons nog Frankrijk hebben gebeld voor informatie, hebben de luchttechnologie volledig afgebrand na literatuur onderzoek van 20 jaar geleden. 

Ook eigen thuis installaties zijn mogelijk om te tanken. 

We zijn nu bezig met een bedrijf met 100 bestelbussen en dit kost 40.000,- euro.

Een bestelbus tankt gemiddeld 50,- euro per dag keer 100 is 5.000,- euro per dag. Na 8 dagen de kosten terug verdiend aan besparing diesel. Ook voor vrachtwagens is dit mogelijk. 

Ook oude vrachtwagens zijn gelijk een euro 6 vrachtwagen. We zijn bezig om hetzelfde MRB belasting tarief te krijgen als de elektrische auto, geen MRB. Geen diesel of benzine meer tanken, geen MRB, de investering is zeer snel terug verdiend.

Er zijn zelfs fietsen op lucht ontwikkeld, het frame is de luchttank, range 120 km, laadtijd 1 minuut. Laadtijd auto`s en bestelbussen ongeveer 3 minuten. Op aangepaste motor is 20 jaar garantie op de luchtonderdelen.

Je kunt dit terug zien op onze website www.vern/nieuws. 

Ook is er film over plantage die volledig zelfvoorzienend is op een luchtmotor van 300 pk.   (Solution Air)

K. de  Waardt
Voorzitter VERN