Nederlandse gemeenten vrachtwagen vrij?

Er komen bij de VERN steeds meer klachten binnen dat er in veel gemeenten, is besloten om een APV (algemene plaatselijke verordening) toe te passen die zegt dat er niet meer geparkeerd mag worden in de gemeente, s`avonds van 18.00 tot in de morgen 6.00 uur en in het gehele weekend. Het vrij gebruikelijk dat men niet parkeert in de bebouwde kom met voertuigen langer dan 6 meter en breder dan 2.40 meter.

Er komen bij de VERN steeds meer klachten binnen dat er in veel gemeenten, is besloten om een APV (algemene plaatselijke verordening) toe te passen die zegt dat er niet meer geparkeerd mag worden in de gemeente, s`avonds van 18.00 tot in de morgen 6.00 uur en in het gehele weekend. Het vrij gebruikelijk dat men niet parkeert in de bebouwde kom met voertuigen langer dan 6 meter en breder dan 2.40 meter.

Nu worden echter in de kleinere gemeenten ook op de industriegebieden deze APV toegepast. Dit houdt in dat je nooit meer mag parkeren in je gemeente, ook als je bedrijf daar gevestigd is. Onze voorzitter heeft zelf gesproken met de Burgemeester van Pijnacker-Nootdorp. Zij gaf aan dat er vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid er geen vrachtwagens meer mogen parkeren en dat zij maar moeten parkeren op de openbare parkeerplaatsen langs de snelwegen. Natuurlijk protesteerden wij hier fel tegen, onze leden staan al 18 jaar op dezelfde plaats en er is nooit wat gebeurt. Het bureau dat ingeschakeld werd om een klacht van een inwoner te onderzoeken, die gaf zelfs aan dat een stilstaande vrachtwagen milieu vervuilend is. Ook als er een parkeerterrein aangewezen zou worden, dan moeten de hekken met zwart plastic afgedekt worden, zodat de vrachtwagens niet zichtbaar zijn, ook op eigen terrein. Er zijn ook gemeenteraden die vinden dat transportbedrijven helemaal niet in hun gemeenten thuis horen, hooguit om goederen te leveren. D66 en Groen links gemeenten zijn het meest negatief.

VERN heeft deze problematiek al in de tweede kamer neergelegd, echter zij zijn met vakantie voor 6 weken. Tevens is ook de NIWO ingeschakeld, zij vinden dit ook te gek voor woorden. Er gaat in de volgende uitgave van het VERN Magazine een groot artikel aan gewijd worden. Ook het blad Trucks op verzoek van VERN, gaat 5.000 chauffeurs benaderen om te vragen of hun gemeente ook vrachtwagen vrij is of moet worden.

Er zijn nu chauffeurs uit Nootdorp die moeten parkeren op de Europoort.

Gemeenten kunnen makkelijk een vrachtwagenparkeerplaats aanwijzen. Vele gemeenten hebben deze mogelijkheid die in de APV staat, benut. Die hebben nu een vrachtwagenparkeerplaats met een hek, de transportbedrijven betalen hier ook voor.

Echter een totale verbanning van transportbedrijven, ook als deze gevestigd zijn in de gemeente, is te gek voor woorden.

VERN roept aan iedere chauffeur om te melden bij de VERN of hun gemeente ook vrachtwagen vrij is of moet worden. Al deze gegevens zullen verzameld worden.

De pers, de tweede kamer en de ministeries zullen met deze gegevens geconfronteerd worden. Meld u aan bij de VERN, info@vern-nl.nl

 

M.v.g.
Bestuur VERN

terug naar overzicht