Nissewaard kan zich op de kaart zetten als meest duurzame gemeente door in te zetten op luchtmotoren

Nissewaard staat aan de vooravond van het binnenhalen van een uniek concept op het gebied van duurzaamheid.

Een auto zal op lucht minimaal 635 km rijden, als men er nog een luchtfles bij plaatst dan rijd men minimaal 1.000 km, en er zal geen snelheidsverlies zijn.

Klaas de Waardt, directeur van Solution Air Nederland, opent binnenkort zijn fabriek in Breda waar luchtmotoren voor de auto-industrie gemaakt gaan worden. Nissewaard is in beeld voor de tweede fabriek, waar de techniek verfijnd zal worden voor het gebruik in fietsen, brommers en scooters. Ook zijn er mogelijkheden om de pneumatische motoren te combineren met andere alternatieve energie methodes, zoals windenergie, zonne-energie en aardwarmte en de vrijkomende energie te gebruiken in de kassenbouw.

De Waardt is tevens voorzitter van de VERN (Vereniging Eigen Rijders Nederland) en adviseert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op het gebied van logistiek en transportwezen. Zo heeft hij ook kennis gemaakt met Anita Verwey, de fractievoorzitster van de PVV Nissewaard die hem in contact heeft gebracht met het Nissewaardse college. Wethouder Bal is al bijgepraat over de plannen en de mogelijkheden die het gebruik van luchtmotoren biedt om te voldoen aan de eis om energieneutraal te worden. Het is de bedoeling dat binnenkort een bus met een luchtmotor Nissewaard zal aandoen om het college en de Nederlandse pers kennis te laten maken met deze nieuwe brandstof.

‘Autofabrikanten mogen na 2030 geen benzine of dieselmotoren meer in auto’s bouwen’, geeft De Waardt aan. ‘Wat moeten we doen met al die oude voertuigen? Ze zullen vernietigd moeten worden, want Afrika wil ze niet meer hebben.’ Alleen al voor Nederland gaat het om 214.000 voertuigen per jaar die op de schroothoop terecht gaan komen. En dat is niet nodig, er is namelijk een simpele oplossing. De auto’s kunnen, ongeacht de leeftijd, omgebouwd worden tot emissieloze voertuigen.

Veel automobilisten denken goed bezig te zijn door een elektrische auto aan te schaffen. Deze is echter niet zo groen als men denkt. ‘Elektrische auto’s zijn per definitie op zichzelf al milieuvervuilend’, zegt De Waardt. ‘Denk daarbij aan de grondstoffen voor de accu’s, het extra gewicht van de auto zelf waardoor er grotere schade aan de wegen ontstaat, extra impact bij aanrijdingen en hogere aanschafkosten voor de gebruiker. Daar komt nog eens enorm veel milieuvervuiling bij, als aan het einde van de levensduur van het voertuig de accu’s vernietigd moeten worden. Ze rijden daarnaast ook niet schoner omdat zij elektriciteit nodig hebben van kolen of gascentrales. Groene energie is absoluut niet toereikend om de energiebehoefte te dekken die nodig is om alleen al het vervoer van personen en goederen te dekken. Groene energie van zonnepanelen en windmolens zal niet meer dan 14% zijn als Nederland en de Noordzee helemaal vol staan met zonnepanelen en windmolens.’

Niet alleen de elektrische auto vraagt om energie. Wat denkt u van alle huishoudens, die elektrisch koken en hun huis verwarmen met warmtepompen? Misschien staat er ook nog wel een elektrische fiets in de schuur of is er een ander elektrisch vervoermiddel. De elektriciteit moet ergens vandaan komen, zeker nu we van het gas af moeten. Waterstof is geen optie want de grijze, blauwe en groene waterstof moet gemaakt worden met elektrolyse. Daarna moet alle CO2 vervoerd en gedumpt worden in lege gasvelden in de Noordzee. Waterstof is nu al bijna onbetaalbaar. Het is zeker geen definitieve oplossing voor de toekomst. Ook biomassa is geen optie. Klaas: ‘Het verstoken van hout levert een CO2 uitstoot op, maar als het hout wordt geïmporteerd telt het niet mee voor de berekening. Het is toch te gek voor woorden! Zo creëren we een CO2 bubbel boven ons land.’

De energietransitie dwingt huishoudens tot het uitgeven van enorme bedragen om van het gas af te kunnen en energieneutraal te kunnen leven. Alle kabels zullen namelijk vervangen moeten worden omdat de huidige infrastructuur niet berekend is op de vraag naar elektriciteit, zeker niet in de avonduren als de auto’s opgeladen worden en de mensen thuis zijn, gaan koken en de kachel een graadje hoger zetten.

Het is echter niet nodig om gigantische bedragen te investeren om schonere auto’s op de markt te zetten. Solution Air Nederland bouwt bestaande benzine/diesel motoren om voor het gebruik van gecompreseerde luchtmotoren, dat wil zeggen het bedrijf produceert inbouwunits die bij Bosch Carservice ingebouwd kunnen worden. Auto’s en vrachtwagens worden lichter omdat radiateur, brandstoftank, waterpomp, brandstofpomp, bobine, carburateur en katalysator uit de auto gehaald worden. De luchtflessen zijn niet zwaar en kunnen onder de motorkap aangebracht worden, maar ook op de plek van de benzinetank. Renault heeft al aangegeven dat als Solution Air Nederland met de productie van de inbouwunits begint, zij die units op de lopende band al gaan inbouwen. Zo rollen dus emissievrije auto’s van de band. Overigens, het concept van de luchtmotoren is een Franse techniek. De omgebouwde auto’s moeten in Nederland nog wel door de RDW goedgekeurd worden. ‘We zijn in onderhandeling met het ministerie en het RDW om de mensen van Bosch Carservice op te leiden voor deze keuring, net als al het geval is met de APK, omdat de RDW onvoldoende mankracht voor deze keuringen heeft. Anders duurt het jaren voor een wagen als emissievrij mag rondrijden.’

Heeft het zin om gebruik te maken van dit concept? Zeker, want het biedt naast de zero emissie nog meer voordelen. Een wagen die op benzine of diesel rijdt, heeft een rendement van 65%. Een luchtaangedreven wagen 85%. Wil je een vrachtwagen elektrisch laten rijden, dan geldt de volgende rekensom: een vrachtwagen heeft voor 3700 km 1000 liter diesel nodig. Om die zelfde afstand elektrisch af te leggen, is alleen al 11 ton aan accu’s nodig. Een ondernemer die een vrachtwagen koopt, betaalt voor een diesel € 110.000, voor een elektrisch aangedreven wagen € 330.000 en voor een wagen op waterstof € 700.000. Een diesel bestelbus kost € 25.000, een elektrische € 45.000. De keuze is dan snel gemaakt, zeker in deze tijd. Voor het ombouwen van een vrachtwagen naar een luchtmotorunit betaalt een ondernemer € 7.000. Het ombouwen van een bestelbus kost € 5.000 en een personenauto tussen de € 3.500 en € 5.000. Gezien die bedragen is een overstap te overwegen. Zeker als u weet dat Nederland al aangegeven heeft dat bedrijven en burgers een CO2 heffing moeten gaan betalen. Daarnaast heeft u 20 jaar garantie op de onderdelen die Solution Air Nederland maakt.

Door de samenwerking met Bosch Carservice ontstaan er ook direct 374 vestigingen waar lucht getankt kan worden. ‘We zijn nog in onderhandeling met supermarktconcerns om ook bij hen een tankmogelijkheid te creëren, net als al het geval is in Frankrijk.’ De tankstations bij supermarkten zullen gevormd worden door lang zwaar vervoer trailers (LZV) waarop cilinders met lucht worden geplaatst. Die mobiele laadstations worden gevoed door zonnepanelen. Het laden kost slechts 3 à 4 minuten. Ook thuis kunt u eenvoudig tanken m.b.v. een huisinstallatie met luchtflessen onder de grond. Luchtmotoren en zonnepanelen kunnen ook gebruikt worden voor de verwarming van woningen. In Marokko loopt al een project met air opslag modules, die gebruikt worden voor het opwekken van elektriciteit die gebruikt wordt voor verwarming, koeling en watervoorziening. Zelfs het vuilverbranding systeem van huis en industrieel afval is vrijwel emissieloos. De vrijgekomen hitte wordt weer gebruik om elektriciteit op te wekken voor het aandrijven van de compressoren.

Niet alleen in Europa, maar ook in de Verenigde Staten, Canada en het Verre Oosten is er belangstelling voor deze ontwikkeling op het gebied van emissievrij transport. Wereldwijd zijn er acht patenten afgegeven. ‘We beginnen in Europa en bouwen dan langzaam uit’, aldus De Waardt die aangeeft dat beide fabrieken veel werkgelegenheid zullen gaan creëren. ‘Ik wil een mix hebben van leeftijden. Jonge mensen, ook academici, omdat het om hun toekomst gaat, maar ook ouderen die kennis kunnen overdragen.’ Hij zag ooit een documentaire van Richard Attenborough waarin gesteld werd dat in 50 jaar 50% van de aarde vernietigd werd. ‘Michael Jackson zong een lied getiteld ‘Heal the World’ met op de achtergrond een kinderkoor dat zong ‘What about us.’ Ik wil de jonge generatie een stukje geven van de wereld zoals wij die gekend hebben. ‘Mijn’ generatie heeft immers een deel van die vernietiging veroorzaakt.’

Klaas de Waardt hoopt dat Nederland en Nissewaard de kans niet voorbij laten gaan om op deze unieke manier te gaan voldoen aan de milieudoelstellingen in 2030. Voor de fabriek in Nissewaard is een leegstaand pand op een bedrijventerrein voldoende. En mocht de gemeente ergens tegen aan lopen dan hebben zowel de PVV Tweede Kamerfractie als de minister al aangegeven mee te willen denken. Heeft u interesse in dit concept, neem dan voor meer informatie contact op met Klaas de Waardt via info@vern-nl.nl

terug naar overzicht