Ouderen hebben haast

Velen van u zullen zeggen, wat bedoelt hij nu weer. Jongeren staan veel in de belangstelling, ze missen heel veel, niet naar school, wat weer achterstanden oplevert die uit eindelijk weer ingehaald moeten worden. 

Zelf heb ik 13 kleinkinderen, de ouders staan al maanden voor een zware opgave, thuisonderwijs en alles maar zien te regelen met hun eigen werk. Ouderen die normaler wijze oppassen, dan kan niet wegens een te grote kans op besmettingen. Jongeren die geen sociale contacten hebben, want alle uitgaans gelegenheden zijn al maanden dicht. Feesten tot zelfs verjaardagen zijn niet mogelijk.

Sporten behoort ook tot de categorieën die niet meer mogelijk zijn. Natuurlijk heb ik daar begrip voor en begrijp ik het ook. Ouderen hebben eigenlijk dezelfde problemen, geen verjaardagen met de kinderen of kleinkinderen, niet uit eten, geen vakantie, waar je nu wel volop de tijd voor hebt. Weken met de camper weg of een lange reis maken, het gaat niet. Ouderen zeggen vaak, als we gepensioneerd zijn dan gaan we van het leven genieten.

Corona trekt daar een enorme streep door.  Ook sociale contacten met vrienden en familie gaat niet, want ouderen zijn kwetsbare groepen. 

Waar ik mij enorm aan erger is dat men een tweedeling tussen ouderen en jongeren wil maken. Als je ouder dan 60 jaar bent dan ben je eigenlijk afgeschreven, vinden groepen die zelf niet tot de ouderen behoren. Waarom vind ik dat ouderen haast hebben? Als 70 jaar bent en nog gezond bent, velen werken nog een a twee dagen per week, ik zelf nog 60 uur per week en ik ben 66 jaar. Jaren gaan voor ouderen heel snel, want je hebt er normaliter niet zoveel meer. De gezondheid kan snel achteruit gaan en als je 80 jaar wordt dan vind men dat een gezegende leeftijd. Echter dan heb je maar een paar jaar meer om nog leuke dingen te doen. Nu zeggen de bepaalde jongeren dat de ouderen nergens aan mee moeten doen, niet naar theater, uit eten, musea of vakantie, geen verjaardagen enz. Dan kunnen de jongeren weer volop van het leven genieten, maar jongeren van zeg 20 jaar kunnen nog waarschijnlijk minimaal 60 jaar leven en is een jaar verliezen niet zo ernstig als voor een oudere die nog maar een paar jaar heeft. Daarom hebben ouderen haast, maar er kan niets, ze zitten ook nood gedwongen thuis. Mentaal is dit ook zwaar, vooral het gemis van de sociale contacten. Vrijheid is een groot goed, zowel voor jongeren als voor ouderen.

De wereld zal waarschijnlijk nooit meer worden zoals het was voor de coronatijd, wat hadden we een vrijheid, terwijl we het ons eigenlijk niet realiseerden, het was zo gewoon.

Onze enige hoop is dat we zoveel mensen op de wereld gevaccineerd hebben dat je weer kunt reizen, op visite gaan enz. De lessen die we hebben geleerd van sars, ebola, lassakoorts is dat wij altijd heel goed moeten opletten, want helemaal weg is het nooit.

Laten we gezamenlijk de regels volgen en dat is moeilijk, want iedereen is het zat en wil weer leuke dingen doen. Als iedereen gevaccineerd is dan kan er weer veel meer, laten wij het tot die tijd volhouden, ik doe het zeker hoe moeilijk dat ik het ook vind.

Mijn kinderen verwachten dat ook van mij, hoe moeilijk het ook is want zij willen dat wij er nog heel lang zijn.

Avondklok voor serviceplaatsen
Van 21.00 uur tot 4.30 mogen benzinepompen geen broodjes verkopen of de toiletgroepen open houden. Zelf ben ik gevraagd door het Ministerie plaats te nemen (digitaal) in een werkgroep, gezamenlijk met andere organisaties om deze maatregel van onze expertise te voorzien. Ik sta hier totaal niet achter om de volgende reden, overdag is het veel drukker en mag je alles kopen, tanken, naar het toilet gaan, broodjes eten, snoep kopen enz.

Na 21.00 mag dat niet meer. Door de avondklok zijn er al veel minder mensen op de weg, wel vrachtwagenchauffeurs, mensen die in ziekenhuizen werken, elektriciteitscentrales en nog veel meer onmisbare beroepen. Geloof mij, ik sta achter veel maatregelen om de corona epidemie in te dammen, maar dit vind ik onzin. Als een verpleegkundige of vrachtwagenchauffeur naar het toilet wil, dan moet hij of zij maar tussen de geparkeerde vrachtwagens zijn of haar behoefte gaan doen, te idioot voor worden. Ook zijn er al veel gevallen bekend van agressie tegen de pompbediendes die gelukkig achter kogelvrij glas zitten. Het is natuurlijk ook te gek voor woorden dat een pompbediende het beleid, die mensen niet begrijpen, moet gaan uitleggen aan de klanten, ze zijn niet in dienst van de overheid.  U mag wel tanken en olie pakken maar niet als u er langs loopt een rolletje snoep pakt, het mag wel weer na 4.30 uur. Dit heb ik ook verwoord in de werkgroep naar de overheid toe en gevraagd om een rapport, naar de nut en noodzaak van deze maatregel, tevens gevraagd of dat men mij kan uitleggen dat overdag alles kan en na 21.00 uur in de avond de kans op besmettingen toeneemt???  Met veel minder mensen in de winkel.

Waarschijnlijk zal dit rapport er nooit komen, hopelijk is de avondklok er niet meer als u dit leest, maar we kunnen wel lessen trekken uit zinvolle en onzin maatregelen.

Faillissementen
Volgens deskundigen die elke dag hun mening geven, komt er een derde golf aan van besmettingen. Dat kan door verschillende oorzaken, nieuwe varianten of om dat de mensen de maatregelen spuugzat zijn en gewoon weer hun ding gaan doen.

Maar een ding is wel duidelijk, dat ondanks de steun maatregelen er veel bedrijven failliet zullen gaan. In 2020 hebben door de steunmaatregelen veel bedrijven net aan het hoofd boven water kunnen houden, maar dit jaar gaan de harde klappen vallen met veel maatschappelijke onrust. Ook dit zal nog jaren door werken want alle miljarden die gebruikt zijn om bedrijven te ondersteunen, zal terug betaald moeten worden. De gemeentes zijn al begonnen met het fors verhogen van de belastingen. De lonen gaan bijna niet omhoog, pensioenen en de AOW niet (AOW al in tien jaar niet) velen kunnen dit niet meer opbrengen, want de huren, gas en licht gaan ook omhoog. De echte financiële klap moet nog komen voor burgers en bedrijven. Alle transportbedrijven merken al een jaar lang dat zij gemiddeld 30 procent minder omzet hebben. Lease bedrijven gaan hun geduld verliezen en willen nu de achtstanden gaan inlopen, ook in Oost-Europa. Overal zijn achterstanden ontstaan, zeker bij de belastingen, men wil wel belastingen gaan kwijtschelden, maar daar is nog geen meerderheid voor. De lonen voor de chauffeurs, daar zie ik een zwaar hoofd in dat die omhoog kunnen, er wordt gewoon te weinig verdiend. 
2021 wordt op alle fronten nog een zwaar jaar.

Klaas de Waardt
Voorzitter VERN