Dure diesel
Onze voorzitter heeft afgelopen vorige week dondermorgen een gesprek gehad met Minister Harbers over de veel te dure diesel. Het is niet meer te doen voor zowel de transportbedrijven en de opdrachtgevers en verladers. Stijgingen van 11 tot 17 cent per dag zijn waanzin. Voor de fabrieken zijn de energiekosten al gigantisch gestegen en daarbij komen de extra transportkosten nog bovenop.
Hij heeft de Minister voorgerekend dat de transportbedrijven momenteel 60 cent per kilometer aan diesel kwijt zijn. VERN is zelf de architect geweest in 2001 van de dieselclausule in samenwerking met Minister Netelenbos en Neelie Kroes. 80 procent van de transportbedrijven gebruikt de dieselclausule momenteel. Echter je kunt niet om de paar dagen met de opdrachtgever om de tafel gaan zitten om de dieselprijs te bespreken. Een paar punten hebben wij aan de minister gevraagd, verlaging van de accijnzen en bevriezing van de dieselprijzen zodat de transporteur, verlader en de rest van Nederland in kan spelen op de te hoge dieselprijs. Tevens hebben wij gevraagd of hij dit op de agenda kon plaatsen in de ministerraad.
Vrijdag werd bekend dat de accijnzen per 1 april voor de diesel met 11.1 en de benzine met 17.3 cent worden verlaagd. Op 1 juli gaat de BTW van 21 procent naar 6 procent, dit is voor ons niet zo spannend want wij krijgen de BTW toch terug. Er is nog geen uitsluitsel of het mogelijk is om de brandstofprijzen te bevriezen voor minimaal een jaar.
Hart van Nederland heeft afgelopen vrijdag een interview gedaan met onze voorzitter en Jaap Nootenboom, een van onze leden in het forum van VERN.
Tevens heeft VERN met 2 van haar leden gestaan in het Nieuwsblad Transport. Zonder ondersteuning zullen veel transportbedrijven moeten stoppen.
We gaan binnenkort weer met het Ministerie om de tafel zitten om de huidige stand van zaken van dat moment te bespreken. We houden u op de hoogte.
Het bestuur VERN