Tekort aan truckers bedreigt bevoorrading winkels

Veel winkels, tankstations en bedrijven in ons land dreigen binnen twee jaar niet meer bevoorraad te kunnen worden. Oorzaak is het snel groeiende tekort aan vrachtwagenchauffeurs.

Bron: AD, geschreven door Theo Teitsma

VERN, de brancheorganisatie in het wegtransport voor het midden- en kleinbedrijf, slaat alarm bij verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen (VVD). ,,Als er niet snel wat gebeurt, valt de economie stil’’, voorziet voorzitter Klaas de Waardt.

Eind vorig jaar was er al een tekort van zevenduizend beroepschauffeurs. Dat gat wordt nog groter als dit jaar ook nog eens 8800 truckers met pensioen gaan. Bovendien dreigen oudere bestuurders af te haken, omdat ze verplicht worden een dure nascholing te volgen.

,,We moeten voorkomen dat vrachtwagens komen stil te staan, doordat er geen gekwalificeerd personeel is’’, zegt manager instroom Gabby Delhaas van sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), dat is opgezet door werkgeversorganisatie TLN en de vakbonden. Het instituut speelt op het probleem in door versneld chauffeurs op te leiden. ,,In de eerste helft van dit jaar 1500 en in het tweede deel van dit jaar weer zo veel.’’ Ook in het werven van belangstellenden wordt extra energie gestoken.

Bijscholing
Veel oudere bestuurders kunnen binnenboord worden gehouden als ze niet verplicht op nascholing moeten, meent De Waardt. ,,Oudere bestuurders kregen bij verlenging van hun rijbewijs altijd code 95 bijgeschreven, als bewijs van nascholing. Maar dat mag niet meer van de Europese Unie. Daarom heeft de minister vorige week aan de Tweede Kamer laten weten dat de chauffeurs alsnog terug de schoolbanken in moeten.’’ De meesten bedanken echter, vanwege de hoge kosten.
De Waardt heeft minister Van Nieuwenhuizen een plan gestuurd dat ertoe moet leiden dat 11.000 gepensioneerde truckers weer aan het werk gaan. ,,Maar dan wil ik wel dat de minister en wij de kosten van de nascholing delen.’’

Trendbreuk
Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is een duidelijke trendbreuk. Enkele jaren geleden was er nog een overschot aan chauffeurs. Dat kwam door de economische crisis, er was weinig werk, stelt werkgeverswoordvoerder Quinten Snijders van TLN. ,,Maar nu is de economie opgebloeid. Er komen steeds meer opdrachten.’’

terug naar overzicht