Voor de transportsector was het ook een bijzonder jaar. Er was veel werk, maar de prijzen bleven dramatisch laag. Je zou toch denken dat we bij zo’n groot chauffeurstekort hogere prijzen moeten kunnen afdwingen. Maar wij kunnen niet goed onderhandelen. Verladers en opdrachtgevers kunnen dat wel. Take it or leave it, is hun credo. Wij accepteren dat en rijden daardoor voor (veel) te lage prijzen.
Oudere chauffeurs
Veel gepensioneerde chauffeurs stoppen volgend jaar met rijden. De EU heeft namelijk beslist dat zij weer naar school moeten. De oudere chauffeurs zien dat als een belediging; ze hebben vaak al meer dan vijftig jaar chauffeurservaring en moeten dan van een docent die waarschijnlijk zelf nog nooit achter het stuur van een vrachtwagen heeft gezeten, horen hoe zij hun truck moeten besturen. Ik ben vele malen bij het ministerie geweest om dit aan te kaarten, want we hebben onze oudere chauffeurs keihard nodig. Dit jaar zijn meer dan 8800 chauffeurs uitgestroomd en er waren al 7000 chauffeurs te kort. Als ook de gepensioneerde rijders stoppen, praten we al gauw over 12.000 chauffeurs.
Onbemande trucks
Volgens de overheid zijn maar 80.000 chauffeurs werkzaam in de transportsector. Uit diverse gegevens blijkt echter dat er 147.000 chauffeurs in de transportsector werken. Denk ook aan buschauffeurs et cetera.
Tellen deze mensen niet mee? Overigens wordt het nog vreemder. Sinds enkele jaren zit ik in de sectorraad van de NIWO. De NIWO heeft bijna 114.000 vergunningen uitgegeven. Dat zou betekenen dat er 34000 meer vergunningen zijn dan dat er chauffeurs zijn. Aangezien er onmogelijk 34.000 onbemande trucks kunnen rijden, betekent dit dat er enorm veel vrachtwagens rondrijden met chauffeurs die niet geregistreerd staan. Iemand die dit anders ziet, mag mij komen uitleggen hoe het dan zit. Volgend jaar ga ik dit uitzoeken, want dit kan niet. Het is een grote vorm van valse concurrentie.
Milieuflop
Duitsland verhoogt haar Maut voor Euro6-vrachtwagens met 60% per 1 januari aanstaande. De verhoging voor Euro5-trucks is slechts 20%. Blijkbaar geeft Duitsland weinig om het milieu. Duitse collega-organisaties zeggen dat deze maatregel is ingevoerd omdat de regering geld nodig heeft en dat deze maatregel niet terug te draaien is. Het argument van de Duitse overheid is dat niemand meer investeert in een Euro5-vrachtwagen (ze zijn niet eens meer te koop) en we uiteindelijk allemaal een Euro6 rijden. De verhoging is dan maar vast binnen.
Nederland doet het trouwens niet veel beter. Veel Nederlandse bedrijven hebben geïnvesteerd in LNG-vrachtwagens, er rijden veel bussen op LNG en er is zelfs een binnenvaartschip dat volledig op LNG vaart. Daarin is veel subsidie gestoken. Nu hebben milieugoeroes besloten dat LNG niet meer kan. Alle investeringen en subsidies weggegooid. In het buitenland kijken ze hier met verbazing naar. Zij investeren juist in gas, pijpleidingen en terminals. Nederland daarentegen wil van het gas af en elektriciteit als energiebron voor vrachtwagens en woningen. Al die stroom moet worden opgewerkt door zonnepanelen en windmolens. Volgens mij moet het wel heel hard waaien en de zon voortdurend schijnen om aan de vraag te kunnen voldoen. Het gaat de overheid helemaal niet om het milieu, zij wil alleen maar geld verdienen.
Sprookje
In Egypte had je vroeger feloeken. Deze boten voeren over de Nijl. Bij hoog water kon de bemanning veel meenemen en moest zij veel tol betalen aan de Hogepriester. Hij telde hoeveel traptreden in zijn zwembad onder water stonden en kon zo precies zien wat de waterstand en dus de tolhoogte was. Hoe meer treden onder water, hoe meer hij hief.
Er zijn veel landen die het voorbeeld van de Egyptenaren hebben overgenomen. We kunnen echter geen tol heffen op de vaarwegen, waardoor veel landen ertoe zijn overgaan om zich een deel van de ladingwaarde toe te eigenen. In Nederland doen ze dit door middel van de kilometerheffing. Ze verkopen dit plan echter met argumenten als minder filevorming, minder milieuschade enzovoort. VERN heeft de rapporten ingezien en het is schandalig wat beweerd wordt. Volgens mij hebben ze deze rapporten in de Efteling geschreven. Verderop in dit magazine kunt u er meer over lezen. Ik gun
iedereen een sprookje tijdens de kerstdagen. Indien u een mail stuurt naar info@vern-nl.nl, stuur ik u de betreffende rapporten toe.