Je hebt nog jaren nodig om echt daadwerkelijk je bijdrage aan de maatschappij te kunnen leveren. Een lager opgeleide gaat al werken met zijn 16e jaar, zeg een bouwvakker of een vrachtwagenchauffeur. Ook die heeft jaren nodig om een goede vakman te worden om zo zijn steentje op de juiste wijze te kunnen bijdragen aan onze maatschappij. Ik weet zeker dat een advocaat absoluut niet met en vrachtwagen om kan gaan in 15 verschillende deelsectoren zoals wij die in het vervoer kenen. Denk aan het vervoer van containers, gevaarlijke stoffen, koel en vriesvervoer, zwaar transport enz. een advocaat of een opgeleide dokter zou er niets van terecht brengen.
Voor een bouwvakker geldt hetzelfde, ze kunnen absoluut geen bestek uitzetten of bepalen hoeveel dakpannen er op een dak moeten. Het ene dak loopt erg schuin en het andere dak weer niet. Eerlijk is eerlijk, een bouwvakker of een vrachtwagenchauffeur bakken er ook niets van in de rechtszaal of in de operatiekamer. Ze zijn allemaal anders opgeleid en hebben allemaal jaren nodig om goed te worden in hun vak.
Verdringing op de arbeidsmarkt
Als je een vakkenvuller bij een supermarkt wilt zijn, dan kon iedereen dat, echter dat is niet meer waar. Persoonlijk vind ik dat je helemaal geen vergevorderde studie hoeft te hebben gedaan om vakkenvuller te kunnen zijn. Maar men vraagt toch steeds hoger opgeleide mensen om deze baantjes te kunnen krijgen. Maar wat schets onze verbazing, heb je net vele jaren op school gezeten en je wilt gaan solliciteren, dan ben je met 18 jaar al te oud!!!
Je valt dan in een hogere loonschaal en dat mag beslist niet. Als je met je 16 jaar bent begonnen, 4 dagen werken en 1 dag naar school, je hebt het vak dan aardig onder de knie, want er zijn in een supermarkt ongeveer 12.000 artikelen, dan moet je eruit, je bent te duur!! Graag hoger opgeleid en niet ouder dan 16 jaar.
Iedereen moet tegenwoordig door leren, dan gaat het gekke gebeuren, mensen die al jaren werken en een lagere opleiding hebben, maar wel veel ervaring, worden verdrongen door jonge mensen die langer gestudeerd hebben, maar van het vak weinig weten.
Het is enorm theoretisch, bedacht op een bureau, jonger is goedkoper, maar dat is dan ook alles.
Verdringing vrachtwagenchauffeurs
Echter voor vrachtwagenchauffeurs gaat deze vlieger niet op, want goed opgeleide Nederlandse vrachtwagenchauffeurs worden verdrongen door goedkope Oost-Europese chauffeurs. Het is al vele malen bewezen dat hun opleiding niet kan tippen aan onze opleiding. Ook hier geld weer dat de kostprijs bepalend is. Er waren afgelopen jaar 11.000 keer vrachtwagens die te hoog waren bij het inrijden van een tunnel. De Velsertunnel bleek met 8.677 keer, koploper te zijn. 80% van de chauffeurs die dit deden, kwamen uit het buitenland. De schade per keer, bedraagt ongeveer € 15.000,- , aan stilstand, politiekosten enz. Deze chauffeurs zijn ook anders opgeleid zeg maar.
Wat zijn de verwachtingen voor 2017
Verladers en vervoerders zijn in overleg met elkaar voor 2017. Waar gaan de kosten dit jaar naar toe en wat is een redelijke vergoeding voor de geleverde transportprestatie.
Hoe ontwikkeld zich de olieprijs, die aan het stijgen is, hoeveel gaan de loonkosten omhoog, de onderhandelingen verlopen erg moeizaam. Zijn er ook verdere prijsstijgingen te verwachten voor banden, verzekeringen en dergelijke. Wat echter dit jaar een steeds groter probleem zal worden is, waar vind ik nog goed personeel? Oost-Europa is leeg, de Nederlandse chauffeur is weggejaagd. Dit jaar gaan er heel veel chauffeurs met pensioen, de economie zal licht gaan groeien, hoe gaan we dit oplossen. Het is volgens mij niet verstandig om je nu al vast te leggen in contracten, want de vraag naar vervoer en personeel zal dit jaar groot zijn. Ook de nieuwe ontwikkelingen t.a.v. de invoering van de nieuwe wet, de WAS, zal de, concurrentie vervalsende constructies, zoals postbus firma`s, inleen constructies enz. een gevoelige knauw geven. Er worden al geruime tijd extra inspecteurs opgeleid voor de controles bij bedrijven die naar alle waarschijnlijkheid het niet goed doen. Kijk, dat is nu een goede opleiding.
Tolheffing 2017
In Nederland gaan steeds meer stemmen op om de tolheffing bespreekbaar te maken. We ten tijde van Tineke Tolpoort vele uren en dagen besteed aan het vergaderen over het positieve effect en het negatieve effect van tol heffen in Nederland. Verschillende praktische vragen hebben ze nooit kunnen beantwoorden. Je gaat zowel met de personenauto als met de vrachtwagen absoluut niet in de spits rijden als het niet noodzakelijk is. Files worden veroorzaakt door het woon en werkverkeer, niet door de vrachtwagens. Toch gaan er weer volop stemmen op om het vrachtverkeer te gaan belasten met tolbetaling, voor dat men er toe wil over gaan de automobilist te belasten. Dit is volgens mij alleen maar om de staatskas te spekken en nergens anders voor. In België belast men alleen de vrachtwagens, het staat nog steeds muurvast elke dag bij Antwerpen en Brussel, het heeft de files totaal niet verminderd of opgelost. In Duitsland zien we dit al jaren. Wat ook niet beantwoord wordt is, ”wie laat zijn auto staan?”, niemand die dat doet. Ook met zijn vieren in een auto is geen succes geworden. Het openbaar vervoer zit bomvol, dus ook geen oplossing. Er zitten op dit moment 500.000 mensen in de w.w, laten zij a.u.b. geen werk vinden want dan loopt het helemaal vast. De beste oplossing is meer asfalt of van werk ruilen. Wat bedoel ik daarmee, in de ochtendspits kom je heel veel mensen tegen die naar de plaats rijden waar jij vandaan komt en jij rijd naar de plaats waar zij vandaan komen. Als we nu van werk ruilen, kunnen we met de fiets naar het werk, simpel toch. Was het maar zo simpel, dan was het gauw opgelost, maar ik ben bang dat het vrachtverkeer weer de tol gaat betalen. Betaalt in de file staan, dat gaat er gebeuren. We moeten de beleidsmakers anders gaan opleiden, dat is volgens mij de oplossing.