Buitenlandse chauffeurs onder cao en het kamperen in het weekend

Het is erg genoeg, maar ik moet er toch iedere keer weer op terug komen, zolang de politiek geen afdoende oplossing heeft voor deze problematieken.

Zeer recentelijk heeft een rechtbank in Noord-Nederland zich gebogen over de inzet van buitenlandse chauffeurs en deze vervolgens onder de cao uitbetaalt.

Het betrof een transportbedrijf die gelieerde vennootschappen heeft in Polen en Moldavië.

Van de vennootschap in Polen heeft het Nederlandse transportbedrijf 90 % van de aandelen.

De ondernemingen in Polen en Moldavië leverden buitenlandse chauffeurs die ingezet werden door het Nederlandse transportbedrijf, om ritten uit te voeren tussen Nederland en Scandinavië. De buitenlandse chauffeurs ontvangen daar voor een salaris dat acht keer lager ligt dan voor een Nederlandse chauffeur, volgens de cao. Nederlandse chauffeurs hadden hier melding van gemaakt, hierop besloot het transportbedrijf om de Nederlandse chauffeurs geen overuren meer te laten maken.

De FNV heeft toen een procedure gestart en heeft het volgende gevorderd:

  • Correcte urenstaten en bijbehorende salarisstroken
  • Een schadevergoeding van € 7.500,- voor het niet naleven van de cao.
  • Een gelijk loon voor de buitenlandse chauffeurs
  • Uitbetaling van de maandelijkse overwerkvergoeding

De kantonrechter wijst de eerste vordering toe en geeft een boete aan het transportbedrijf van € 5.000,- wegens het niet overleggen van de juiste urenverantwoordingsstaten.

De kantonrechter is tevens van oordeel dat buitenlandse vennootschappen als verlengstuk van het transportbedrijf gelden en om die reden betaling conform moet plaats vinden.

De navolgende punten heeft de rechter aangegeven hoe zij tot dit oordeel is gekomen.

  • Het transportbedrijf heeft 90% aandeelhouder en heeft zeggenschap
  • De vennootschappen worden vanuit Nederland aan gestuurd
  • Uit de websites blijkt een directe link met het transportbedrijf
  • Uit een verklaring van een Poolse chauffeur blijkt dat de planning uit Nederland kwam, de werkzaamheden begonnen en eindigden in Nederland en de Poolse chauffeur nooit bij het Poolse bedrijf is geweest.

Het transportbedrijf werd ook nog veroordeelt tot de maandelijkse overwerkvergoeding voor de Nederlandse chauffeurs, terwijl ze geen overwerk hadden verricht.

VERN strijd al jaren tegen oneerlijke concurrentie, door het gebruik van goedkope chauffeurs, al of niet gedwongen door opdrachtgevers en verladers. De buitenlandse chauffeurs leven ook nog als moderne slaven, dit kan gewoon niet. Het transportbedrijf kreeg door deze praktijken een enorme loon/schadeclaim te betalen. Door gebruik te maken van deze constructies blijven de vrachtprijzen erg laag en kan daar door geen goede cao worden afgesloten. Gelukkig gaan de rechters hier steeds beter mee om en zien zij nu ook dat social dumping voor onze maatschappij een doodlopende weg is en bestraft moet worden.

Kamperen
Ik ben jarenlang met mijn kinderen gaan kamperen, geweldig, we hadden een grote vouwwagen, we konden zoveel douchen en naar de wc, op de camping als we wilden, elke dag warm eten of barbecueën. 95% van de tijd prachtig weer met een koud pilsje op zijn tijd, geweldig.

Nu gaan we eens even kijken naar de “kamperende vrachtwagenchauffeur”
Dan is het begrip kamperen wel even iets anders. Wij kampeerden 3 weken en gingen toen heerlijk weer naar huis. De Oost-Europese chauffeur moet verplicht 3 maanden of langer kamperen in zijn vrachtwagen. Dit is geen ruime tent en elke dag douchen, sorry nooit douchen, geen geld voor een restaurant, wel barbecueën in de trailer of een gasstelletje op de dieseltank. Ze hebben wel een hele grote wc, de hele natuur, het parkeerterrein of onder de trailer. De camping is uiteraard een parkeerterrein zonder animatieteam. Het zijn wel echte mannen campings, dat nou weer wel.

Is een parkeerterrein een camping?
In het weekend veranderd de vrachtwagen in een hele grote of zeer kleine caravan. Mag dit volgens de wet allemaal wel? In de verkorte wekelijkse rusttijd mag er volop gekampeerd worden in de vrachtwagen. Het Europese hof heeft bepaald dat er 45 uur, minus 1 minuut gekampeerd mag worden in de vrachtwagen. Het grote probleem is dat de verkorte wekelijke rusttijd het volgende weekend gecompenseerd moet worden. Men moet dus een weekend plus een dag gaan compenseren en dan mag je weer niet kamperen in de vrachtwagen, dus een hotel is de oplossing. Dit geeft tevens ook aan dat een normale wekelijkse rusttijd niet doorgebracht mag worden in de vrachtwagen volgens het Europese Hof. Volgens het Hof kun je niet toestaan dat langer dan 45 uur achter elkaar er rondom de vrachtwagen eten wordt gekookt een waslijntje wordt gespannen, de chauffeur uitslaapt, dan is er wel degelijk sprake van kamperen. Industrieterreinen en parkeerplaatsen zijn absoluut niet ingericht als campings, wat ze ook beweren.

Onze eigen Minister Schultz van Hagen vind dat de huidige vrachtwagen dermate comfortabel is dat je daar gerust maanden in kunt wonen. Ik weet niet in wat voor huis onze Minister woont, maar het is vast groter dan een vrachtwagencabine. Gezien de uitspraak van het hof, let de lidstaten niets om het parkeren op industrieterreinen en parkeerplaatsen te verbieden. Wie het na wil lezen, dat kan , verordening 561/2006. Europese lidstaten verzetten zich heftig, want dan wordt de Oost-Europese chauffeur duurder. Of dat de Oost-Europese chauffeur nu eindelijk een fatsoenlijk bestaan met een fatsoenlijk loon kan krijgen, dat interesseert ze geen donder. Zij zijn alleen op het grote geld uit, over de ruggen van gewone mensen. Onze Minister steunt dit beleid, wat zit hier achter?

Dat het verboden is in de toekomst om nog te kamperen in de vrachtwagen, dat is zeker.

De hotels moeten hun parkeerterreinen maar aanpassen, of de transportbedrijven laten de vrachtwagens op hun eigen terrein staan en de chauffeurs naar een hotel met ontbijt en een douche, dat is zo maar menselijk.

terug naar overzicht