Vanaf 2006 ben ik aan het vechten voor eerlijke concurrentie binnen Europa. VERN hield toen een groot onderzoek onder chauffeurs en transportondernemers. Het onderzoeksrapport, getiteld ‘Poolse schokgolf’, bracht heel wat teweeg bij de leden van de Tweede Kamer. Het ministerie van Economische Zaken, het ministerie van Sociale Zaken en het ministerie toenmalige Verkeer en Waterstaat moesten via verkeersminister Karla Peijs verantwoording afleggen over de enorme instroom van de Oost-Europese chauffeurs. Ze waren geschokt. Om vervolgens niets te doen.
Er zouden nieuwe regels komen om de Nederlandse vrachtwagenchauffeur en de transportondernemingen te beschermen. Nu blijkt dat deze nieuwe regels uit Brussel oneerlijke concurrentie juist meer in de hand werken. Nederlandse Europarlementariërs zijn woedend: de veel goedkopere Oostblok-chauffeurs krijgen nog veel meer ruimte voor onfatsoenlijke mededinging.
Bouwvakkers, landarbeiders en zorgpersoneel achter het vroegere ijzeren gordijn worden straks veel beter beschermd, wat natuurlijk prima is. Maar het principe ‘gelijk loon op dezelfde werkplek voor alle werknemers in het land waar men werkt’ geldt nu voor iedereen, behalve voor de vrachtwagenchauffeur. Voor deze beroepsgroep wil men dit principe pas na zeven dagen laten ingaan. Dit betekent dat Oostblok-chauffeurs stukken goedkoper blijven dan Nederlandse chauffeurs. Niemand gelooft dat Oost-Europese chauffeurs het Nederlandse salaris krijgen als zij hier langer werken dan zeven dagen. Het is bovendien totaal niet te controleren. Er is nu al geen controle of handhaving; de mensen die dit moesten doen, zijn wegbezuinigd. Ook lijkt het mij onmogelijk om de Duitse en Franse wetgeving aan deze nieuwe regels te laten voldoen.
Liberalisering
Momenteel mag een chauffeur na een internationale rit maar drie binnenlandse ritten rijden. Volgens de nieuwe regels zitten hier straks geen beperkingen meer aan. De cabotageregelgeving wordt in feite opgeheven. Wij zijn de internationale ritten al kwijt, straks ook nog de binnenlandse ritten. Onze politici vinden het blijkbaar prima dat er geen Nederlandse vrachtwagens, maar alleen wagens uit Oost-Europa over onze wegen rijden. Oost-Europese chauffeurs betalen geen wegenbelasting, krijgen geen bekeuringen en leven als slaven in hun cabine. De politiek vindt het uitstekend, het is immers lekker goedkoop.
Volgens CDA-Europarlementariër Wim van de Camp zijn de opheffing van het cabotageverbod en het toestaan van goedkope chauffeurs een grote vorm van liberalisering. Dit is ook voor hem onaanvaardbaar. Van de Camp is tevens transportcoördinator voor de gehele Europese CDA-fractie.
Mooie nota’s over sociaal beleid en het in goede banen leiden van de globalisering, zijn geen stuiver waard als dit op deze wijze doorgaat. De Europese Commissie stelt eerst iedereen gerust en laat de mensen daarna in de steek door voor zeer goedkoop personeel te kiezen.
Zoals SP’er Dennis de Jong het stelt: Oost-Europese chauffeurs kunnen hierdoor eindeloos veel ritten in Nederland rijden tegen de arbeidsvoorwaarden uit hun eigen land.
Social dumping noemen ze dit. Werken voor een zeer laag loon, drie maanden of langer niet thuiskomen, geen warme maaltijd iedere dag, douchen in de sloot. Oftewel de nieuwe slaven in Europa. Uiteindelijk is dit slecht voor de hele Europese Unie.
Heren politici, ik ben geschokt, verbijsterd, sprakeloos. Tijdens de verkiezingen van 2014 waren het voorkomen van social dumping en het voorkomen dat chauffeurs uit West-Europa in de WW belandden twee van de speerpunten. Nu al verbreekt u uw beloften.
Koehandel
Er zijn op dit moment twee kampen in Brussel: Oost-Europa en West-Europa. Aanhangers van de vrije markt (geen regels) en voorstanders van een scherpere regelgeving. Ik vermoed dat er uitruil heeft plaats gevonden; voor Midden- en Oost-Europese bouwvakkers, landarbeiders en zorgpersoneel lijkt eindelijk een regeling in de maak ten koste van de Nederlandse chauffeurs. Wij noemden dit vroeger koehandel. Handel met koeien oké, maar niet met mensen. We krijgen op deze wijze eerste- en tweedeklas werknemers en nieuwe slaven.
Transportcommissaris Violetta Bulc laat nu alle chauffeurs in de EU in de steek. Het Europees Parlement wordt voortdurend geïnformeerd, ook door mij, over de gruwelijke omstandigheden waarin veel Oost-Europese chauffeurs leven: hun potje koken op een gaspitje, visje vangen in sloot, meer of kanaal en douchen als het regent. Door heimwee zijn zij maanden van huis zijn en drinken ze vaak teveel.
De opleidingen van de Oost-Europese chauffeur zijn niet goed. Voor € 75,- hebben ze Code 95 en aanverwante diploma’s. 80% van de te hoge vrachtwagens komt niet uit Nederland. Voor boetes krijgen de Oost-Europese chauffeurs een acceptgiro thuis, als ze al achter het adres kunnen komen. Deze boete wordt natuurlijk nooit betaald.
Met een bijlage bij heeft ons kabinet een oplossing gevonden om het verdrag met de Oekraïne te kunnen ondertekenen. Dit is de opstap voor vrij verkeer van personen en goederen. Wist u dat het salaris van een Oekraïner ongeveer € 0,38 per uur is. Het geld daar is niets meer waard door de oorlog met de Russen. Het is te gek voor woorden dat de Europese politici, onze Premier Rutte ook in dit geval, hiermee instemmen. Het is makkelijk geld weggeven als je niet hoeft te zorgen dat er aan het einde van de maand genoeg verdiend is om de salarissen te kunnen betalen.