Op deze wijze kon Rutte heel wat standpunten van Geert Wilders overnemen, zonder gezichtsverlies. Echter ik vermoed dat Geert Wilders door de publiciteit te mijden en rare acties te doen zoals Alexander Pechtold te plaatsen met foto, tussen zeer fanatieke moslims, hetgeen niet bepaalt een schoonheidsprijs verdiend. Maar ik kan het niet bewijzen, ik denk dat dit doelbewust is gedaan, want hij heeft niet genoeg capabele mensen (nog niet) om vele Ministersposten in te vullen. Tevens moest hij dan zijn woorden waar gaan maken, grenzen dicht, Koran verbieden, uit de EU treden, de gulden terug enz. enz.
Maar hij heeft wel 5 zetels gewonnen en dat geeft toch wel te denken, zijn standpunten leeft absoluut onder de Nederlandse bevolking. Hij is nu wel de 2e grootste partij in Nederland.
Voorlopig kan hij in de oppositie een belangrijke rol vervullen om iedereen wakker te houden. Als de ontwikkelingen op dezelfde wijze door gaan met aanslagen in Europa, bedreigingen over de hele wereld en dit allemaal uit de islamitische hoek, dan heeft hij over 4 jaar een nog veel sterkere positie als dat hij dat nu heeft. De geluiden van pro rechts worden steeds sterker binnen Europa en niet alleen in Nederland. Het gebrul uit Turkije, walgelijk gewoon, geeft natuurlijk veel voeding aan een vijandige houding binnen Europa. Rechts worden populisten genoemd, echter als men reclame maakt voor linkse standpunten, dan zijn het opeens geen linkse populisten, heel vreemd. De PVDA heeft enorm bakzeil moeten halen, nog 9 zetels over, dit geeft ook aan dat de mensen de politiek van de PVDA niet meer wil. Het pamperen van immigranten werkt niet meer, ondanks de steun van de pers. De linkse partijen zijn 4 maal zoveel op de televisie en radio geweest als de rechtse of midden partijen. GroenLinks heeft wel enorm gewonnen, maar dat komt door de krulletjes van Jesse Klaver, iedereen die zijn programma heeft gelezen komt maar tot een conclusie,
“Alles groen en geen werk”.
Welke partijen zijn voor de transportsector?
Het CDA, D66, SP en vooral Groenlinks zijn voor een forse verhoging van de belastingen voor de transportsector. VVD en de PVV zijn dit niet. Men wil een zeer forse kilometerheffing gaan invoeren. Laten wij als voorbeeld GroenLinks nemen, die zijn het meest extreem in hun denken over de km-heffing. Zij willen buiten de spitsuren 25 cent per km gaan heffen en tijdens de spits nog eens extra 15 cent per kilometer, totaal dus 40 cent per km. Laten wij eens van een gemiddelde van 32 cent per kilometer uitgaan, dan kost dit de transportsector per vrachtwagen, die 100.000 km per jaar rijd, € 32.000,- euro extra per jaar. Jesse Klaver zei dat men dan maar niet in de spits moet gaan rijden, wat een domme opmerking, hij weet dus niets van het rij en rusttijden besluit. De spits is in de middag van 16.00 tot 19.00 en in de morgen van 6.00 tot 9.00 uur, dan verlies je 6 uur per dag, maar de tachograaf telt gewoon door. Je mag 10 uur op een dag rijden, dus ik heb 60% meer vrachtwagens en chauffeurs nodig om dezelfde hoeveelheid goederen te kunnen vervoeren. Waar halen wij deze chauffeurs vandaan, we hebben er nu al veel tekort. Tevens wordt de vrachtprijs meer dan verdubbelt, want de vrachtwagen moet het nu in 4 uur verdienen. Uiteraard wordt de concurrentiepositie van de Nederlandse transportsector onhoudbaar, we worden veel en veel te duur. Voor de consument heeft dit natuurlijk ook weer behoorlijke gevolgen, want alle verhogingen moeten uiteindelijk door de consument betaalt worden. De consument wil op dit ogenblik juist een koopkrachtverbetering, dat worden hele leuke cao onderhandelingen in alle sectoren. Natuurlijk heeft dit ook gevolgen voor onze mainports, want onze havens worden veel te duur, maar niet getreurd, Antwerpen, Hamburg en vele havens in Frankrijk, zijn niet ver weg. Voor de personenauto hebben zij ook wat bedacht, een km-heffing van 15 cent per km. Gemiddeld rijd men 10.000 km per jaar, dan kost dit
€ 1.500,- per jaar aan extra belastingen. Zelf rijd ik bijvoorbeeld 40.000 km per jaar, dit kost mij dan € 6.000,- per jaar extra. Als u denkt, nu zijn we er wel, foutje bedankt, we krijgen hogere of nieuwe belasting op verpakkingen, belasting op bloemen, hogere belasting voor ondernemingen, btw verhogingen enz. Ook de multinationals die duizenden mensen in Nederland werk geven, moeten belasting gaan betalen, nou het buitenland is voor de multinationals niet ver weg, die redden het wel. Maar ja, de krulletjes van Jesse daar redden wij het wel mee.
Kabinetsformatie
Ten tijde dat ik dit schrijf, heeft Edith Schippers net het verzoek gekregen informateur te worden. Als zij uit VVD, D66,CDA en GroenLinks een kabinet weet te maken met dergelijke grote meningsverschillen, dan hebben wij sinds onheuglijke tijden er weer een groot staatsvrouw in Nederland, het lijkt mij onmogelijk. Of alle partijen laten dermate veel van hun eigen standpunten vallen, dat de verkiezingsbeloften zelfs niet meer in de buurt komen van hun politieke standpunten. De kiezers hebben gekozen voor een partij die voor hun belangen opkomt, maar niet een rechtse partij of andersom die links of rechts wordt.
Als ze dit doen, dan vinden zij het pluche belangrijker dan de belangen en wensen van het Nederlandse volk. Ook D66 zal veel moeten inleveren, nog veel meer geld naar de EU, dat wordt moeilijk want hier vind men zeker geen voldoende steun voor, km-heffing zijn zij ook voor, zie voorgaande, dat wordt ook lastig. Ik hoop niet dat hij Minister van Financiën wordt, want dan er veel geld het land uit naar Brussel. Jesse Klaver Minister van I&M, dat kan ook leuk worden. En waar moeten wij Buma neer gaan zetten, die houden we op de reservebank.
België
Van België kunnen wij nog wat leren, zij hebben het record van de langste kabinetsformatie ooit. Hebben de Belgen daaronder geleden, helemaal niet want het ging economisch heel erg goed toen. Men vond het jammer dat er weer een echte regering kwam, het ging gelijk slechter. Advies van mij aan Premier Rutte, zorg dat er komende 4 jaar besprekingen blijven, verslijt minstens 10 informateurs, maar bemoei je niet met Nederland met je Ministers, dan gaat het gegarandeerd uitstekend. Ook Geert Wilders kan dan niet schelden op het beleid, want dat is er dan niet, Nederland verlangt naar rust, geen nieuwe wetten, rust.
Vernieuwingen is zo slecht nog niet.