Vader, moeder en een dochter van 21 jaar. De Duitse politie melde dat de Poolse chauffeur stom dronken was. Hij was gedraaid en tegen het verkeer gaan inrijden met alle diep droevige gevolgen van dien. You tube staat vol met filmpjes over onze Oost-Europese chauffeurs die als zij een afslag gemist hebben, dood leuk over de vluchtstrook terug gaan rijden. Want een afslag missen betekend om rijden en dat kost geld, ook als is geld of tijd niet de hoofdreden, het is in die landen niet ongebruikelijk.
Een paar voorbeelden waar je verstand van stil staat
Nog zo een onbegrijpelijk voorbeeld. Een Oost-Europese chauffeur rijdt de Westerschelde tunnel in. Overal staat aangegeven in verschillende talen dat het een toltunnel is, echter deze chauffeur merkt aan het einde van de tunnel pas dat het een toltunnel is. Hij heeft geen geld en weet maar een oplossing, tot stomme verwondering van de mensen van de tunnel, keerde hij zijn vrachtwagen en reed zo de tunnel weer in. Hij reed door, ondanks dat elk licht dat op rood kon, op rood stond. Tot ieder zijn stomme verwondering is er geen ernstig ongeluk gebeurt. Ik heb bewondering voor de politieagenten die hem aanhielden, want ik had hem geslagen, maar ja, ik ben ook geen politieagent.
Wat voor verkeersmentaliteit moet je hebben om dergelijk idioot gedrag te vertonen.
Frustratie bij politieagenten
Agenten zien veel verkeersovertredingen, maar vaak laten zij Oost-Europese vrachtwagens rijden en pakken Nederlandse vrachtwagens eruit. Hier worden Nederlandse chauffeurs natuurlijk boos om. Maar er is een reden voor waarom zij dit doen. Een advocaat heeft een rechtszaak aangespannen tegen de Nederlandse Staat wegens discriminatie. Hij betoogde dat de EU een moet zijn, dus waarom krijgen Nederlanders wel een acceptgiro thuis en de andere ingezetenen van de EU niet. De rechter heeft hem gelijk gegeven, dit is discriminatie.
We hebben een probleem waar de rechter geen antwoord opgeeft, we hebben geen kenteken registratie van alle voertuigen uit het buitenland. Dus het CJIB in Leeuwarden weet absoluut niet waar zij de acceptgiro naar toe moeten sturen. Een boete die men krijgt bijvoorbeeld als men geflitst wordt, gaat gelijk de vuilnisbak in, want waar moet je hem naar toe sturen. Ook als de chauffeur staande wordt gehouden en zij wel het adres hebben van de chauffeur, dan wordt deze nooit betaalt en niemand die hem gaat innen in die landen.
Sommige gaan de muren er mee behangen. Politieagenten bekeuren al niet meer, waarom zouden zij dit doen, het is toch nutteloos. Weet je, wij zijn gek hier.
Alle andere landen in de EU, moet je gewoon eerst betalen voor je verder mag. Oost-Europese chauffeurs kennen het beleid hier en lachen zich kapot.
Politiek correct
Op de vraag aan de SWOV, ons wetenschappelijk instituut, of dat de Oost-Europese chauffeur vaker betrokken is bij ongevallen, zegt de SWOV, wij kunnen dit niet vergelijken, want wij weten niet hoeveel kilometers zij rijden. Dit is een zeer politiek correct antwoord.
Koos Spee zegt hierop, waarom weten zij het wel van mensen die 70 jaar zijn en waarvan men ook niet weet hoeveel kilometers zij rijden, het antwoord van de SWOV is dus onzin.
Enige cijfers zijn wel bekend, bijvoorbeeld over de Polen. Zoals het rijden onder invloed en daar voor zijn veroordeelt. Volgens het CBS zijn van de 41.120 verkeersmisdrijven er 1.580 gepleegd door Polen. Dit is na de Nederlanders veruit de grootste groep. In de resterende 39.540 verkeersmisdrijven zitten de Nederlanders en de rest van Europa in.
De politie mag geen data bank bijhouden over de nationaliteit, want dit is discriminerend.
Het eerste wat men doet bij een ongeval waar uiteraard foto`s gemaakt worden, de kentekenplaat afdekken. Dit is eigenlijk zinloos want elke vrachtwagen die helemaal wit is en geen naam of telefoonnr. op staat, dan weet je al genoeg, zij willen onherkenbaar zijn.
Een andere mening
Het is makkelijk om van mijn kant een mening te hebben, dus laat ik de mening van een Poolse rijinstructrice uit Schiedam hier eens verwoorden.
Er wonen veel Poolse landgenoten in de omgeving van Schiedam en velen weten haar te vinden. Als ze zelf naar Polen rijd en dat doet zij geregeld, want zij is er 38 jaar geleden geboren, dan waarschuwt zij haar reisgenoten met nu opletten want wij komen nu aan de grens. Het verkeersgedrag in Polen is nu eenmaal heel anders dan in Nederland. Fietspaden kenen zij bijvoorbeeld niet. Verkeersregels zijn er niet het belangrijkste item. Er rijd in Polen gewoon een flink aantal zonder rijbewijs. Er wordt ook bijna nooit naar gevraagd, ook niet bij alcoholcontroles. In Polen rijden ze ook gewoon veel te hard en dat doen zij hier ook. Als ze bij haar in de lesauto komen, dan zeggen ze dat zij in Polen tegen het examen aan zaten en zij daar aan toe zijn. Volgens de Nederlandse maatstaven is dat echter nog lang niet zo. Ze komen verkeersinzicht tekort en technische vaardigheden. Vaak duurt het nog maanden voor dat zij kunnen afrijden in Nederland. Voor het vrachtwagen rijbewijs kun je het zelfde zeggen. Vele filmpjes op You tube bevestigen die mening ook.
Politiek
Eigenlijk schrijf ik hier al jaren over, maar de politiek wil er niet aan, het is zelfs zo dat men in de EU elk diploma gehaald, waar dan ook moet erkennen. Ook de rijbewijzen met code 95 die je daar voor á‚ €75,- kunt kopen. De eerste keer dat ik hier voor aandacht vroeg was in 2006, nadien zijn er vele doden gevallen, want er zijn teveel grote jongens die veel geld verdienen aan deze goedkope slecht opgeleide chauffeurs. De politiek in de EU staat mijlenver af van de gewone mensen, zij hebben hun eigen agenda en daar passen wij niet in.
Maar wij moeten toch ons continu laten horen, anders veranderd er nooit iets.