Storm

Na de storm van begin dit jaar kwam er veel kritiek op de transportsector. Minister Van Nieuwenhuizen noemde het onverantwoord dat vracht­wagens waren gaan rijden. Toen de storm op zijn hoogste punt was – met windkracht 10 en windstoten tot 140 kilometer per uur – werd code rood afgekondigd.

Vern zat in de werkgroep toen in 2001 deze waarschuwingscodes in het leven werden geroepen. Bij dit besluit waren diverse andere partijen in de vervoerssector betrokken, waaronder de ANWB, diverse ministeries, de KLPD en TLN. Aanvankelijk wilden sommige partijen dat het vrachtverkeer tijdens een zware storm stilgezet werd. Ik vond dit onzinnig; een zwaar geladen vrachtwagen waait namelijk niet om. Het zou een strop betekenen voor de transportondernemers: klanten zouden het niet accepteren en zouden massaal schadeclaims indienen. Daarbij, waar laat je die 500 á 600 vrachtwagens per uur op de rechterrijstrook die stil komen te staan? DE KLPD en ook andere partijen bevestigden mijn zienswijzen, waarna de eis gelukkig van tafel werd geveegd. Toen heeft men de kleurcodes ingesteld om weggebruikers te waarschuwen voor gevaarlijke weersomstandigheden. Ik noemde daarbij nog wel op dat vrachtwagens zelfs bij code rood geen last hebben van de wind als deze pal uit het noorden of zuiden komt. Wanneer je voor de wind rijdt, of met de wind op de kop, is de kans op omvallen nihil.

Tijdens de storm van 18 januari gingen er 66 vrachtwagens om. Hoewel de minister de schuld neerlegde bij de Nederlandse transportsector, waren maar 6 van de 66 omgevallen wagens Nederlands. De rest waren Oost-Europese Mautkillers en andere buitenlandse trucks. Ook bij een eerdere storm, waarbij 17 vrachtwagens waren omgewaaid, was er geen enkele Nederlandse truck gekanteld. En toch lag de Nederlandse transportsector ook toen onder vuur. De CNV vond dat vrachtwagens niet meer de weg op mochten, ook geen volgeladen wagens met een terreingewicht van 45 ton of meer.
Degenen die reden, moesten volgens de CNV een boete krijgen van 1500 euro. De financiële schade van een bedrijf als een vrachtwagen omvalt, bedraagt al gauw 30.000 tot 40.000 euro. Een chauffeur heeft te allen tijde verantwoordelijkheid voor zijn wagen en de lading. Denken ze nu echt dat een chauffeur willens en wetens dat risico gaat lopen?

Het probleem op 18 januari werd veroorzaakt door Oost-Europese chauffeurs die ondanks de storm toch met hun lichte vrachtwagens de weg opgingen. Zij vormden daarmee een gevaar voor zichzelf en hun medeweggebruikers. De opdracht van de werkgever kan nimmer een rechtvaardiging zijn om te gaan rijden bij gevaarlijk weer. Het verantwoordelijkheidsgevoel bij veel Oost-Europese collega’s was ver te zoeken, maar daarover hoor je de minister niet. Haar reactie dat de Nederlandse transportbedrijven asociaal bezig waren geweest, was ongefundeerd en een excuus van haar kant zou op zijn plaats zijn. Maar die hebben we tot op heden nog niet ontvangen, ondanks onze protesten.

En dan de kilometerheffing. Ik bezocht ooit de tempel van Karnak, het grootste tempelcomplex van Egypte, gebouwd in 1600 voor Christus. Bij deze tempel is een reusachtig zwembad die ondergronds verbonden is met de Nijl voor de aanvoer van vers water. In het zwembad bevindt zich een trap. Vroeger bekeek een hoge priester elke dag hoeveel treden er onder water stonden. Waren dit er veel, dan wist hij dat de schepen op de Nijl meer lading konden meenemen. Op dat moment moest ook meer tol betaald worden. Een eeuwenoude vorm van kilometerheffing.

TLN wil zo snel mogelijk kilometerheffing invoeren in Nederland. De heffing moet minimaal 15 cent per kilometer gaan bedragen. Dat komt neer op ongeveer 20.000 euro per jaar, per vrachtwagen. De kosten voor het Eurovignet van 1250 euro krijgen we terug, het overige geld wil men steken in innovatie. Ze kunnen echter niet vertellen voor welke vernieuwing dit geld dan bestemd is. Ik moet dus aan u vertellen dat u 20.000 euro per jaar moet gaan betalen, maar dat ik niet weet wat u daarvoor terugkrijgt. Of kijk naar wat er in België gebeurt. De opbrengsten van de boetes zijn hoger dan de tolheffing. Dat vind ik onacceptabel. De opdrachtgevers zullen de kilometerheffing doorberekenen, dus alle producten worden duurder en daarvan is de consument de dupe. Tolheffing oké, maar dan ook voor personenauto’s. Zo is er nog een kans dat files minder worden.
Men wil in Europa een gelijk speelveld, laten we dan beginnen met het gelijktrekken van de lonen. En laten we die 20.000 euro besteden aan een betere cao, waardoor de transportsector weer aantrekkelijk wordt voor jongeren en we het chauffeurstekort terugdringen.

terug naar overzicht