Tekort aan vrachtwagenchauffeurs

De Nederlandse transportsector kampt met een tekort van 7.000 vrachtwagenchauffeurs en dat aantal zal oplopen door vergrijzing. Oorzaken? De economische groei en weinig animo bij jongeren. Scholen, bedrijven en overheid komen met allerlei maatregelen om dit probleem op te lossen, maar tot op heden zonder veel succes.

Bron: NPO1 Kwesties

KLIK OP DE AFBEELDING OM DE UITZENDING TE BEKIJKEN!

Klaas de Waardt, oprichter van De Oplossing BV, wil duizenden gepensioneerde vrachtwagenchauffeurs weer de weg op laten gaan. Zo kunnen de gepensioneerden hun, vaak lage, pensioen aanvullen en wordt het tekort aan chauffeurs opgelost. Dit lijkt een goed plan, maar is het dat ook? Wat doet dit met de veiligheid op de weg? Is het niet beter om jonge mensen op te leiden tot vrachtwagenchauffeur? of vluchtelingen?

Rob Oudkerk staat bij chauffeurscafé Treurenburg in Hedel om deze plannen te bespreken met Klaas de Waardt, de FNV, een student die graag vrachtwagenchauffeur wil worden, een docent van Summa, transport en logistiek college en een gepensioneerde vrachtwagenchauffeur die zelf weer de weg op is en lokale politiek.

Zijn ouderen meer gevorderde en dus veiligere bestuurders dan jongeren? Moeten de logistieke opleidingen subsidies krijgen om meer studenten te trekken? Zijn de bedrijven zelf schuldig aan de tekorten door een verhoogde werkdruk en het trekken van Oost-Europese in plaats van Nederlandse chauffeurs? Moeten er minder regels gaan gelden in de transportsector zoals de maximale rijtijd? Of moeten de salarissen simpelweg meer omhoog?

terug naar overzicht